0item(s)

Nu aveti nici un produs in cosul de cumparaturi

Product was successfully added to your shopping cart.

Anvelope si jante

Informatii utile despre anvelope iarna, anvelope vara, anvelope all season, jante aliaj, jante otel, jante hibrid

Informatii utile inainte de a achizitiona anvelope iarna, anvelope vara sau jante

  1. Cum se citesc informatiile de pe jante
  2. Cum se citesc informatiile de pe anvelope
  3. De ce trebuie sa va echipati masina cu anvelope de iarna
  4. Cum sa va alegeti anvelopele
  5. Cum sa depozitati anvelopele
  6. Tipuri de jante

 


1. Cum se citesc informatiile de pe jante

Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Acest cod inseamna:
- Latimea interioara a jantei. Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.
- Diametrul total. Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.
- Profilul jantei. J, JJ, K, JK, B, P sau D sunt litere care sunt atasate la cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce alte masini mai vechi pot avea, de exemplu, un profil "K".
- Alezajul central (ET). Reprezinta distanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.
- Numarul de prezoane.
Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.
- Distanta dintre prezoane. Reprezinta departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.
- la masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.
- la masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.                                                                                 
 
 


2. Cum se citesc informatiile de pe anvelope

dimensiune anvelope


265 : latimea anvelopei in mm
79 :   flancul anvelopei (raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,79)
R13 :structura anvelopei, de tip radial si 13 reprezinta diametrul interior al anvelopei, in inchi
112 : indice de sarcina al anvelopei
Q :     indice de viteza al anvelopei
M S:  reprezinta caracteristicele de iarna ale anvelopei




dimensiune anvelope

195 :   latimea anvelopei in mm
60 :     flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)
R15 :  structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi
DOT :    Indica ca anvelopa este in conformitate cu US Department of Transportation (DOT)
PDV9 : Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa
INHR :  Codul dimensional al anvelopei
049 :    Saptamana si anul fabricatiei anvelopei - in exemplul nostru, saptamana 4 din 2009

Definitii pentru alte marcaje de pe anvelope :
 
Anvelope 'ranforsate' sau 'extra load', recunoscute dupa marcajul XLanvelope cu un indice de sarcina superior pentru aceeasi dimensiune. Suporta o sarcina superioara.
XSE :   `X` referire la tehnologia radiala a anvelopei ; `S` de la Siguranta ; `E` de la Economie
PR :   Acest marcaj pe anvelope este un mijloc de identificare a diferitelor anvelope de aceeasi dimensiune, dar cu conditii de functionare sarcina/presiune diferite. Numarul afisat inaintea marcajului PR (ex: 4PR, 6PR, etc) arata numarul de pliuri textile din interiorul anvelopei.

 
dimensiune anvelope


3. De ce trebuie sa va echipati masina cu anvelope de iarna

Iarna, conditiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopa, iarna incepe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare pot fi mai mari cu pana la 20% in functie de conditiile de timp si de anvelopele cu care este echipata masina dvs. De asemenea, acestea se vor uza mult mai repede si vor reprezenta un adevarat pericol pentru siguranta dvs si acelo din jur.

La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil (vezi graficul de mai jos).

Pe de alta parte iarna, suntem tentati adesea sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna (vezi tabel)
Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.


distanta de franare pe conditii variate


opiniile conducatorilor in functie de echipare
grafic aderenta
 


4. Cum sa va alegeti anvelopele

Anvelopele de prima echipare sunt acele anvelope montate pe o masina noua; in functie de recomandarile constructorului masinii precum si a fabricantului de cauciucuri, este posibil sa va montati si alte modele de anvelope respectand insa cu strictete indicii de viteza si de greutate impusi de constructorul auto (vezi sectiunea referitoare la acesti indici).
 
 
 

5. Cum sa depozitati anvelopele

Anvelopele fara janta trebuie depozitate vertical, iar anvelopele montate pe janta, in pozitie culcat. Pentru o buna depozitare a anvelopelor, este de preferat sa se aleaga o incapere intunecata, racoroasa si uscata. A se evita contactul cauciucului cu benzina, ulei sau grasimi.

depozitare anvelope



Mai jos un videoclip facut de compania Michelin despre cum se fabrica anvelopele:
 
 
6. Tipuri de jante
 
6.1. Jante de aliaj
 
Jante aliaj

Jantele aliaj sunt in prezent cel mai rapid mod prin care orice sofer poate sa-si schimbe aspectul masini. Fiind disponibile in sute de modele, dimensiuni si culori, jantele aliaj transforma look-ul masinii, continuand liniile agresive ale masinilor sport sau pastrand elegant liniilor fine ce sunt prezente la limuzine. Insa jantele aluminiu nu au fost mereu asa cum le stim noi in prezent. Inainte de aparatia modelelor din aliaj, masinile sport si cele din competitii foloseau jante din magneziu. Erau insa prea fragile pentru a putea fi folosite zilnic, pe drumurile neasfaltate. Iar din cauza ca magneziul avea tendinta de a oxida la o perioada, trebuiau intretinute si lacuite destul de des. Din aceste motive, ele nu au prins la publicul larg si s-au impus mai repede jantele aliaj sau jantele aluminiu.

In urma cu mai bine de 2 decenii, primele modele de jante aliaj turnate erau doar pentru o gama mica de public, avand un pret de achizitie destul de ridicat pentru piata de atunci. Erau disponibile doar intr-o singura culoarea, argintiu, nefiind posibilitatea de acum de a le face in diferite nuante. In timp insa si cu aparitia diferitelor firme ce aveau sa revolutioneze piata de jante aliaj, aspectul modelelor a inceput sa se diversifice, greutatea lor sa se reduca considerabil, iar rezistenta la soc sa fie sporita datorita includerii magneziului si aluminiului in construirea lor.

In prezent, modelele de jante aliaj sunt accesibile pentru majoritatea soferilor, fiind un accesoriu prin care conducatorii isi personalizeaza masinile. Se recomanda montarea unor jante aluminiu care respecta specificatiile tehnice ale producatorului auto si de asemenea sunt construite la cele mai inalte standare de calitate si siguranta, respectand normele EU pentru acest domeniu.

Toate modelele comercializate prin magazinul nostru sunt in concordanta cu legislatia impusa. Aceste jante noi, vin cu o garantie 2 ani de la producator pentru orice defect din fabrica. Majoritatea jantelor aliaj sau jante aluminiu comercializate sunt compatibile cu senzorii de presiune TMPS.

6.2. Jante de otel

Jante otel

Jantele tabla sunt in prezent folosite ca si set de schimb de jante in timpul sezonului rece. Ele sunt preferate in special pentru rezistenta la socuri marita spre deosebire de jantele aliaj si pentru ca sunt o varianta economica de schimb. Insa jantele tabla erau echiparea standard pe toate autovehiculele din trecut.

Inspirati de camioanele de razboi, producatorii auto au inceput sa foloseasca jante otel, pentru ca rezistau la condusul pe drumuri accidentate, respectiv fara spite, doar un disc subtire de otel. Dezavantajul acestor jante otel era greutatea ridicata care micsora considerabil performantele masinii. Odata cu timpul, tehnologia de matritare a evoluat insa si producatorii auto au ajuns la concluzia ca jantele in spite sunt mai avantajoase. In timp, jantele din tabla au capatat o alta forma, mai apropiata de cea pe care o stim astazi. Gaurile din jantele otel sunt prezente pentru a ajuta la dispersarea caldurii degajata de franare, si evitarea astfel incingerii sistemului ce poate duce la daune.

Avantajele montarii unui set de jante tabla:

  • pret mai scazut

  • rezistenta ridicata la socuri si la zgarieturi

Dezavantajale montarii unui set de jante tabla:

  • nu sunt foarte estetice comparativ cu jantele aliaj

  • reduc performantele masinii din cauza greutatii si modului in care disipa caldura

Toate modelele comercializate sunt jante noi si vin cu garantie 2 ani pentru defectele de fabricare.

6.3. Jante hybrid

Jante hybrid

Un compromis intre jantele otel sau tabla si jantele din aliaj o reprezinta jantele hybrid. Acesea au fost concepute pentru a oferi structura jantelor de tabla, cu forme plina si o rezistenta ridicata la socuri si zgarieturi ce pot aparea la folosirea zilnica. Concepute din aceleasi material ca si jantele tabla, modelele hybrid ofera un design mai placut si completeaza aspectul masinii intr-o forma diferita fata de jantele otel simple.

Modelele de jante hybrid sunt construite pana la o anumite dimensiune, nefiind disponibile modele mai mari de 17 inch. Avantajul montarii de jante hybrid constra in combinatie de rezistenta a jantelor tabla cu aspectul atragator al jantelor aluminiu. Greutatile de echilibrare se monteaza pe buza jantei, prin urmare modelele de jante hybrid au nevoie de o echilibrare la un timp mai scurt in comparatie cu jantele aliaj. Per total insa, jantele hybrid reprezinta o alegere potrivita pentru un set de jante de schimb la un buget accesibil si cu un aspect atragator.

Toate jantele hybrid comercializate la AnveloSHOP sunt noi si respecta exigentele normelor de fabricare EU.